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The Street-Gallery and the Relationship between Adults and Children in Fourier’s and the Fourierists’ Works

Nathalie Brémand  |  2007 / n° 18 |  décembre 2007



Abstract

The role attributed to the street-gallery in social life helps us to understand the quality of the adults-children relationship in the Phalanstère. Fourier intended to exclude the children from this place, in order to protect them from witnessing love meetings. Whereas, for his epigones, the street-gallery symbolized the link between the parents and their children. In the Familistère of Guise, the balconies that open on the glazed court of the houses made possible the monitoring of children by adults and were also used for staging the reciprocal emulation of parents and children.

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Notions : Education - Enfance

Pour citer ce document

BRéMAND Nathalie , « The Street-Gallery and the Relationship between Adults and Children in Fourier’s and the Fourierists’ Works », Cahiers Charles Fourier , 2007 / n° 18 , en ligne : http://www.charlesfourier.fr/spip.php?article519 (consulté le 21 février 2019).


Nathalie Brémand

Conservatrice des bibliothèques, Nathalie Brémand est chercheuse associée du Centre d’Histoire du XIXe siècle (Paris 1-Sorbonne Univ.). Docteure en histoire, elle est auteure de "Les Socialismes et l’enfance : expérimentation et utopie (1830-1870)", PUR 2008. Ses recherches sur les premiers socialistes portent actuellement sur les deux thèmes bien différents de la déviance et de la lecture. Elle participe depuis une dizaine d’années aux activités de l’Association d’études fouriéristes.


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