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Quelques aspects de la postérité politique du fouriérisme dans le Jura (fin du XIXe-début du XXe siècle)
A few aspects of the Political Posterity of Fourierism in Jura (end of the 19th - beginning of the 20th Century)

Michel Vernus  |  2008 / n° 19 |  décembre 2008



Abstract

Concerning the Jura, rather than the presence of a Fourierist tradition at the turn of the XXth Century, one should speak of a persisting memory, of references, of some diffuse influence through emergent farmers’ unionism, or the cooperatives producing wine and cheese. Two congressmen from Jura kept the flame alive. Victor Poupin (1838-1906), who was close to the Ligue de l’enseignement (The Education League) and to Wladimir Gagneur, published in La Démocratie jurassienne possibly the last text written by Considerant, entitled « Le problème social » (“The Social Problem”). Georges Trouillot (1851-1916), who presented in 1901 before the French Parliament the law pertaining to associations, presided the association for the erection of a statue of Considerant in Salins. Favoring both a secular state, they possibly saw in this reference made to Considerant a moral and social dimension which was needed in building a secular Republic.

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Index

Lieux : Jura - Salins, Jura

Notions : Association agricole - Coopératives - Fruitières - Livres - Mémoire - Propagande - République - Statue - Syndicat

Personnes : Gagneur, Wladimir - Poupin, Victor (1838-1906) - Sauria, Charles - Trouillot, Georges (1851-1916)

Pour citer ce document

VERNUS Michel , « Quelques aspects de la postérité politique du fouriérisme dans le Jura (fin du XIXe-début du XXe siècle). A few aspects of the Political Posterity of Fourierism in Jura (end of the 19th - beginning of the 20th Century)  », Cahiers Charles Fourier , 2008 / n° 19 , en ligne : http://www.charlesfourier.fr/spip.php?article572 (consulté le 20 novembre 2017).


Michel Vernus

Michel Vernus, professeur honoraire de l’université de Franche-Comté, est l’auteur de nombreux ouvrages, notamment Victor Considerant, le cœur et la raison (1993). A travers les objets, la vie quotidienne, les biographies, les groupes sociaux, il s’intéresse à l’évolution des idées, aux représentations que construisent les hommes au cours de leurs trajectoires individuelles et collectives.


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