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Inexchangeable delights, or composed attractions between Walter Benjamin, Charles Fourier, Sade, Pierre Klossowski

Simone Debout  |  2010 / n° 21 |  janvier 2011



Abstract

This essay will be focused on the special attention paid by Benjamin in tracing back what is essential with Fourier : the way he transforms labour so as to make it as attractive as a game. Through Fourier, Benjamin comes to grasp for the first time with the exploitation of nature and the exploitation of human labour, so that if the former stops, it will also signal the end of Man’s estrangement and the transformation of labour, henceforward similar to those games expressing spontaneously the inner life of children and their imagination. This transformation has to be oriented so as to express itself at the contact of reality, and to engineer simultaneously the transformation of life and of the world in which human beings live.

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Index

Notions : Travail

Personnes : Benjamin, Walter - Klossowski, Pierre - Sade, Donatien-Alphonse-François

Pour citer ce document

DEBOUT Simone , « Inexchangeable delights, or composed attractions between Walter Benjamin, Charles Fourier, Sade, Pierre Klossowski », Cahiers Charles Fourier , 2010 / n° 21 , en ligne : http://www.charlesfourier.fr/spip.php?article798 (consulté le 31 mars 2017).


Simone Debout

Elle a consacré une partie de sa vie à révéler Charles Fourier. Elle s’est chargée de l’édition de son oeuvre complète en 12 volumes (Anthropos, 1966-1968). Elle a rendu publique une suite de Cahiers occultés pendant plus d’un siècle : Le Nouveau monde amoureux. Elle a aussi publié, entre autres, Griffe au nez, une écriture inconnue de Fourier (Anthropos, 1974) et L’Utopie de Charles Fourier (rééd. augmentée aux Presses du réel, 1998).


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