In the wake of Breton’s Ode and of the exclusion of Brauner, Herold, and Matta, how did the new generation of surrealists who joined the group after World War II assimilate the figure of Fourier ? What will be questioned here is their capacity to regenerate surrealist theory and thought, thus raising both political (utopia) and poetical (analogy) stakes. The approaches of Jean Schuster, Jean-Louis Bédouin, Adrien Dax, Philippe Audoin, or Jean-Claude Silbermann will be examined in this twofold perspective, as well as the last collective Parisian exhibit invoking l’Écart absolu (the absolute doubt) in 1965.
Docteur en histoire de l’art, Jérôme Duwa poursuit des recherches autour du surréalisme et des avant-gardes d’après 1945. Il collabore à diverses revues, dont La Revue des revues, CCP, Critique d’art, Midi, Infosurr et les Cahiers Benjamin Péret. Il a publié dernièrement Les Batailles de Jean Schuster : défense et illustration du surréalisme 1947-1969, L’Harmattan, 2015, et Robert Lebel, Œuvres complètes, vol.1, Éditions du Mamco, 2016.
.
.
.